Stefan Lorentzon har arbetat med butikshandel i hela sitt liv. Han har bland annat ägt och drivit hemelektronikbutik i 20 år och haft eget företag inom försäljning av båtar och båttillbehör i 15 år. Han har även varit marknadschef för företag inom handel.
Med dessa erfarenheter i bagaget startade Stefan tillsammans med hustrun Elsy egen konsultfirma 2015, med inriktning mot affärsutveckling och försäljning.
Erfarenheterna kommer väl till pass när butiker – och annan handel – känner att något måste göras för att lyfta försäljningen. Då krävs någon som kan se styrkor och svagheter, och skapa en plan för hur affärerna kan lyfta och lönsamheten öka.
Det kan handla om allt från att se placering av varor och analysera kundflödet i butiken, till att ta fram smarta system som optimerar lagerhanteringen och sänker kostnaderna den vägen.
Den enkla sanningen är att en välplanerad butik säljer mer!
I andra fall kan det vara företag som behöver hjälp med att putta igång en försäljning som gått i stå och hitta nya kunder. Eller rena försäljningsuppdrag av olika partier av varor, något som Stefan också arbetar med.